大学教育でのインターネット活用への新規な取り組み:学生が協調的に作問可能なWBTシステム「CollabTest」の「有機化学」の授業での活用例
伊藤 眞人、高木 正則、勅使河原 可海 (創価大学工学部)

  インターネットに代表される情報技術の進歩によって実現したのは遠隔教育だけではない。21世紀に期待された新しい教育観のいくつか−学習者中心、いかに 学ぶか、競争から協同へなど−もまた、情報技術の進歩と普及共に教育現場に浸透しつつある。本講演では、まず情報技術を活用した新しい教育への取り組みの 推移を、科学(化学)教育を中心に振り返って概説する。次に、新しい取り組みの一例として、創価大学教育・学習活動支援センターが文部科学省の現代GP 「学生が協調的に作問可能なWBTシステム」の一環として開発している協同学習システムであるCollabTestの概要を紹介する。これは、学生のグ ループが授業のテーマから一つを選び、インターネット上で意見を出し合って問題、解答および解説を作成、改良し、解くことを通して、自律的に学習する姿勢 を身につけるきっかけとなることを目指している。そして、CollabTestを工学部の有機化学の基礎科目で試行・活用した事例を紹介する。さらに、情 報技術を活用する科学教育の今後の展望について述べる。

A Novel Approach to the Use of the Internet in University Education: the CollabTest, the WBT System for Students' Collaborative Quiz Creation, and its Application to Organic Chemistry Class  
ITO Masato M., TAKAGI Masanori, and TESHIGAWARA Yoshimi
Faculty of Engineering, Soka University, 1-236 Tangi-machi, Hachiouji, Tokyo 192-8577, Japan

Distance learning was just one of the education systems which has come out as a result of the recent advances in information and communication technology (ICT).  Some of the new trends in education, such as "learner-centered", "from how to teach to how to learn", and "from competition to collaboration", are increasingly popularizing in the "classroom" with the advance and dissemination of the ICT.  This lecture first reviews the new approaches in science (or chemistry) education by taking advantages of the ICTs.  Then, the outline of the CollabTest system, a new approach to the collaborative system, is briefly introduced.  It has been widely used in the classes of our university as the program of the Modern GP (A Program to support Good Practice to meet Modern Education Needs) entitled "WBT system for Students' Collaborative Tests Creation" promoted by Soka University with the support of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology.  In Collab Test, students choose a theme in the class contents and create new quizzes, their solution and explanation, in a cooperative manner on the Internet, through which they foster an attitude of autonomous learning.  A practical example,  introduction to the organic chemistry class in faculty of engineering is outlined.  Finally, the prospect of the use of ICTs in science education is discussed.